Avbryt

Swish 1235922091
Kontonr Bankgiro 503-0366, Swish: 123 592 20 91

Om Örnsköldsviksortens RK

Örnsköldsviksortens Ryttarklubb är en ideell förening med ridskole-, uppstallnings och tävlingsverksamhet. Vi är medlem i Svenska Ridsportförbundet sedan 1962.
Som namnet antyder finns vi i Örnsköldsvik vid Norrlandskusten, 10 mil söder om Umeå och 15 mil norr om Sundsvall.
Klubbens målsättning är att främja hästsportens utveckling i Örnsköldsviksregionen. Vi utbildar motionsryttare, ryttare med funktionshinder, tävlingsryttare och kuskar. Vi vill samla, utbilda och hjälpa de ryttare och kuskar som finns här omkring, samt ge alla hästintresserade barn, ungdomar och vuxna en meningsfull fritid med hästen i centrum.
Vi arrangerar utbildning i ridning, dressyrträning, hoppträning och privatlektioner samt tävlingar på klubb-,lokal-, regional och nationell nivå.
Vi försöker även vara delaktiga i arrangemang med hästanknytning som anordnas i kommunen, oftast då i form av ponnyridning och uppvisningar.
Vårt mål för 2000-talet är att främja ridsporten inom Örnsköldsviksorten och att utveckla vår ridsportverksamhet och att vi skapar en långsiktigt säker grund att stå på.

Ny anläggning 1999.
Anläggningen ligger strax söder om Örnsköldsvik, ca. 5 minuters bilväg(E4) från centrum. Anläggningen byggdes 1999 och består av ett ridhus 80x23m med 2 ridbanor och läktare för 350 personer, cafeteria, utomhusridbanor samt stall för ca 55 hästar och ponnyer.

Historik:
I slutet av 1950-talet började Gunnar Byquist m.fl. att undersöka möjligheterna att bygga upp ridsporten i Örnsköldsvik. Den första uppgiften var att försöka finna en lämplig plats att bedriva ridverksamhet på. Valet föll på Domsjökullen, där det fanns ett stall och ladugårdsbyggnader från ett nedlagt jordbruk. Det fanns dessutom angränsande skogs och ängsmark.

Domsjökullen tillhörde MoDo. MoDo´s jägmästare Olle Nilsson samt fabrikschef Rune Axling var positiva till att upplåta byggnaderna, de till och med ställde upp med viss hjälp att ställa byggnaderna i ordning.

Vid den här tiden var avhästningen inom armen i full gång. Efter kontakter med K4 kunde 6 ackordshästar fås från Umeå. Nu måste verksamheten organiseras. Gymnastikdirektör Lennart Hellgren, med stor kunskap från idrottsverksamhet, tog sig an att organisera det hela.

I januari 1960 bildades en interimstyrelse bestående av Olle Nilsson, Rune Axling, Lennart Hellgren och Gunnar Byquist. En av de viktigaste uppgifterna var att hitta en ridlärare. Efter en tid blev Algot Tängmark fd. fanjunkare på T3 vår första ridlärare.

Ridskolan startade sin verksamhet i Domsjö, första veckan i april 1960. All undervisning skedde utomhus i en paddock. I början av 1960-talet bestämdes det att uppföra ett ridhus. I och med detta bildades Örnsköldsviksortens ryttarklubb, med Rune Axling som förste ordförande.
På försommaren 1961 var Algot Tängmark tvungen att lämna sitt uppdrag, och klubben stod utan ridlärare.
Fanljunkare Ljungberg från K4 i Umeå ställde upp som ersättare en kort tid. Efter några månader stod det klart att Ljungberg av åldersskäl måste få en ersättare. Det blev furir Ling från K4 som efter en tid måste återgå till sin tjänst i Umeå. Under denna tid företogs även ridutflykter, bla till Skommarhamn.

Nästa ridlärare blev Oskar Andersson, fd fanjunkare från Umeå som kom till oss från en tjänst vid Jönköpings Fältrittklubb. Han började i klubben på sensommaren 1961.

1962 stod det nya ridhuset färdigt, men vi var utan ridlärare därför att Oskar Andersson varit tvungen att flytta hem till Umeå.

Då kom Folke Stenboms namn upp. Han var då chef vid polisrytteriet i Sundsvall. Under 1950-och 1960-talen tillhörde han på sin häst SISU II den svenska hoppeliten, med tex. andra placeringar på SM 1961 och 1964. Han var också med i diskussionerna inför uttagningarna till OS i Rom 1960.

1962 tillträdde Folke Stenbom sin tjänst som ridskolechef, vilken han behöll fram till sin pension 1979. Han gjorde sig känd som en sträng och konsekvent ridlärare.

Under 60- och -70 talet tränade Folke ÖOR's duktigaste juniorer och lyckades att få flera av dem till den svenska junioreliten i både hoppning och dressyr.

Till ÖOR's och Folke Stenboms framgångsrika juniorer hör Karin Altbäck(Kemi)/Nubier med SM-guld i hoppning 1969. Christine Åström/Unik med SM-guld i hoppning 1973 och Vivi Wahlgren/Sharom med SM-guld i dressyr 1975,-76 och -77.

Efter det gjorde sig Folke känd och uppskattad som hästkarl långt upp i åren. Vid 81 års ålder deltog han i sin sista hopptävling när Sundsvalls fältrittklubb firade 50-års jubileum.

I januari 1999 invigdes vår nya anläggning med Anders Gernandt som speaker.